Technologia matrycy: LCD VA Producent: SAMSUNG Rozdzielczość: 3840x2160 System operacyjny: Tizen Rok modelowy: 2024
5.5
Ogólna ocena
Samsung DU7192 z matrycą VA to przystępny cenowo telewizor, który wyróżnia się dobrym kontrastem i wygodną obsługą dzięki systemowi Tizen. Mimo pewnych ograniczeń, model ten ma wiele do zaoferowania w swojej klasie cenowej, szczególnie dla mniej wymagających użytkowników. Największą zaletą tego modelu jest wysoki kontrast na poziomie 5000:1, który zapewnia głęboką czerń i dobrze odwzorowane detale w ciemniejszych scenach. Matryca VA sprawdza się szczególnie dobrze w wieczornych warunkach, gdy światło otoczenia nie zakłóca odbioru. Po profesjonalnej kalibracji telewizor zyskuje jeszcze bardziej naturalne barwy, a płynność przejść tonalnych stoi na bardzo wysokim poziomie, wyróżniając ten model w swojej klasie cenowej. Telewizor również dobrze sprawdza się w roli monitora. Niski input lag na poziomie 11 ms gwarantuje płynną i responsywną rozgrywkę, a poprawnie zaimplementowana chroma 4:4:4 zapewnia wysoką czytelność tekstu, co czyni DU7192 odpowiednim do pracy z komputerem. Jeżeli chodzi o korzystanie z multimediów to system Tizen oferuje płynną i intuicyjną obsługę, a sklep z aplikacjami jest bogaty (choć ma pewne braki) i umożliwia dostęp do najpopularniejszych serwisów streamingowych. Na pochwałę zasługuje wsparcie dla AirPlay, które umożliwia łatwe przesyłanie obrazu z urządzeń Apple. Wbudowany odtwarzacz multimediów dobrze radzi sobie z większością formatów wideo i audio. Choć Samsung DU7192 ma wiele zalet, należy zwrócić uwagę na kilka istotnych ograniczeń. Ograniczona jasność matrycy, wynosząca zaledwie 274 nitów, sprawia, że telewizor nie radzi sobie najlepiej z wyświetlaniem materiałów HDR, a brak obsługi Dolby vision nie ułatwia mu tego zadania. Kąty widzenia również nie są jego mocną stroną – matryca VA traci na jakości przy oglądaniu pod kątem, co może być problematyczne w większych pomieszczeniach, gdzie widzowie nie zawsze siedzą na wprost ekranu. Pomimo to Samsung DU7192 z matrycą VA to dobry wybór dla osób poszukujących budżetowego telewizora do codziennego użytku. Doskonały kontrast, naturalne odwzorowanie barw po kalibracji oraz intuicyjny system Tizen czynią go solidnym urządzeniem w swojej klasie. Choć ma pewne ograniczenia, jest to sprzęt, który zadowoli użytkowników szukających funkcjonalności i estetyki w przystępnej cenie.
Rozbudowany system operacyjny Tizen
Wysoki kontrsat natywny - matryca VA
Niski input lag
Wierne odwzorowanie barw po przeprowadzonej kalibracji
Brak Dolby Vision
Niska jasność
Słabe kąty widzenia
Filmy i seriale w jakości UHD
5.4
Klasyczna telewizja, YouTube
5.3
Transmisje sportowe (telewizja i aplikacje)
4.8
Granie na konsoli
6.7
Telewizor jako monitor do komputera
6.0
Jasność matrycy
3.2
Funkcje użytkowe
7.2
Aplikacje
8.6
Jakość dźwięku
5.4
Wypełnij ankietę aby poznać dopasowanie do Twoich preferencji
Wejścia HDMI: 3 x HDMI 2.0, 0 x HDMI 2.1 Wyjścia: eARC (HDMI), ARC (HDMI) Podłączenie do sieci: Wi-Fi 2.4GHz, Wi-Fi 5GHz, Ethernet (LAN) 100Mbps
5.7/10
Funkcja lokalnego wygaszania: Nie
Kontrast pomiędzy czarnym tłem i jaskrawym reflektorem oświetlającym Jack'a. Scena pochodzi z filmu Oblivion (Universal Pictures).
Wynik
4,400:1
Kontrast pomiędzy blaskiem na skórze kameleona, a czernią blisko brzegu ekranu pod spodem. Scena pochodzi z płyty testowej Spears&Munsil.
Wynik
5,200:1
Kontast pomiędzy odbiciem na skafanrze a czernią na czarnej kaszecie filmowej. Scena pochodzi z filmu Arrival (Paramount Pictures).
Wynik
5,250:1
Kontrast pomiędzy twarzą aktorki, a kaszetą filmową na górnej krawędzie telewizora. Scena pochodzi z filmu Gravity (Warner Bros. Pictures)
Wynik
5,250:1
Kontrast pomiędzy kolorym balonem, a wycinkiem czerni pomiędzy spadającymi obiektami. Scena pochodzi z płyty testowej Pioneer Kuro (2008)
Wynik
4,650:1
Model Samsung DU7192, w tym wariancie został wyposażony w matrycę VA, co w tej klasie telewizorów jest zdecydowanym plusem jeżeli chodzi o czernie. Dzięki temu kontrast stoi na dobrym poziomie, a wyniki testowe sięgają około 5000:1. Jak na ten segment telewizorów, jest to wynik całkiem zadowalający. Oczywiście, brak lokalnego wygaszania – typowy dla tej półki cenowej – sprawia, że czerń w niektórych scenach traci nieco na głębi, przybierając odcienie granatu. Taki efekt można zaobserwować np. w filmie Zjawa podczas wymagających ujęć. Niemniej jednak, ogólna jakość czerni pozostaje satysfakcjonująca, szczególnie dla użytkowników, którzy nie oczekują pełnej perfekcji w najciemniejszych partiach obrazu.
Efekt halo i widoczność detali w czerni:
3.6/10
Wspierane formaty: HDR10, HDR10+, HLG Pokrycie palety barw: DCI P3: 82.1%, Bt.2020: 61.4%
Pomiar jasności w HDR:
Mierzonym punktem jest zachodzące słońce na tle jasnego nieba. Scena pochodzi z filmu Life of Pi (20th Century Fox).
Wynik
224 nit
Mierzonym punktem jest księżyc na tle ciemnego, gwieździstego nieba. Scena pochodzi z filmu Life of Pi (20th Century Fox).
Wynik
240 nit
Mierzonym punktem jest światło latarki na karabinie, która świeci bezpośrednio w kamerę. Scena pochodzi z filmu Gemini Man (Paramount Pictures).
Wynik
292 nit
Mierzonym punktem jest światło na ogonie helikoptera lecącego w nocy. To bardzo mały punkt świetlny, będący esencją efektu HDR. Scena pochodzi z filmu Sicario 2: Soldado (Lionsgate).
Wynik
265 nit
Mierzonym punktem jest słońce widoczne bezpośrednio pomiędzy chmurami. Scena jest bardzo jaskrawa i powinna oślepiać widza jak w naturze. Scena pochodzi z filmu The Meg (Warner Bros. Pictures).
Wynik
271 nit
Na wykresach luminacji szczytowa jasność telewizora wynosi około 280 nitów. Niestety, taka wartość jest zbyt niska, aby w pełni cieszyć się efektami HDR, które wymagają znacznie wyższej luminancji. W testowanych materiałach, takich jak The Meg czy Gemini Man, brak odpowiedniej jasności sprawia, że magia HDR zostaje mocno ograniczona, a szczegóły w jaśniejszych partiach obrazu nie są wystarczająco wyeksponowane. Dla użytkowników korzystających głównie z treści SDR, ten poziom jakości może być akceptowalny ale zdecydowanie jest to za mało jeżeli chodzi o HDR. Dodatkowo, pokrycie palety barw DCI-P3 wynoszące 82% nie sprzyja prezentowaniu treści HDR w pełnej krasie. Ograniczona gama kolorów utrudnia telewizorowi odwzorowanie żywych i zróżnicowanych barw, co jest kluczowe dla uzyskania wrażeń bliskich kinowym.
Scena z filmu “Pan” (około 2800 nitów)
Scena z filmu “Billy Lynn” (około 1100 nitów)
W trakcie testów sprawdziliśmy telewizor Samsung DU7192 w wyjątkowo wymagających scenach, takich jak ta z filmu Pan, gdzie jasność sięga aż 2800 nitów, oraz w nieco łatwiejszej, choć nadal trudnej scenie z filmu Billy Lynn, nagranej na około 1100 nitów.
W pierwszym przypadku efekt niestety rozczarowuje – obraz jest przejaskrawiony, a w tle trudno dostrzec jakiekolwiek szczegóły. Słońce, które powinno dodawać dynamiki scenie, całkowicie znika, a cały obraz zlewa się w jednolitą plamę jasności. Podobny problem występuje przy fajerwerkach w Billy Lynn. Zamiast wyrazistych, świetlistych detali, widzimy rozmytą i spłaszczoną kompozycję, pozbawioną głębi i kontrastu. Na tle tych niedoskonałości pozytywnie wyróżnia się jednak postać głównego aktora w scenie z Billy Lynn. Choć tonalność skóry została delikatnie rozjaśniona, wygląda naturalnie i pozwala zachować pewien poziom wizualnej akceptowalności. Mimo tego trudno pominąć fakt, że telewizor nie radzi sobie z intensywnymi efektami HDR.
Wykres luminacji HDR:
Telewizor Samsung DU7192 obsługuje zarówno statyczne, jak i dynamiczne metadane w formatach HDR10 oraz HDR10+. Jednak, o ile przewidywalne zachowanie przy sygnale pozbawionym dynamicznych metadanych nie budzi zastrzeżeń, o tyle brak poprawy po włączeniu materiału z HDR10+ jest zaskakujący. Efektem takiego działania jest widoczne zlanie się detali w jasnych partiach obrazu. Nawet w treściach dynamicznych, gdzie telewizor teoretycznie powinien zarządzać jasnością i kontrastem precyzyjniej, brakuje wyrazistości i różnorodności tonalnej.
Statyczny HDR10
Dynamiczny: HDR10+
4/10
Najlepszym trybem fabrycznym, na którym opieraliśmy się podczas testów, okazał się „Filmmaker”. Choć jest to tryb najbardziej zbliżony do zamysłu twórców filmów, nie obyło się bez pewnych niedoskonałości. Na wykresie balansu bieli zarówno w SDR, jak i HDR wyraźnie widać dominantę koloru czerwonego, co skutkuje znacznymi zażółceniami, szczególnie widocznymi na bielach oraz twarzach aktorów. W trybie HDR dodatkowo pojawia się lekka dominacja zieleni, która jednak nie ma tak dużego wpływu na odbiór obrazu. Gamma, odpowiedzialna za jasność w materiałach SDR, wypadła dość dobrze, ale z jednym poważnym zastrzeżeniem. W najciemniejszych partiach obrazu była zbyt niska, co powodowało nadmierne rozjaśnienia tych scen, pozbawiając film dramatyzmu i kontrastu. W przypadku HDR balans bieli pozostaje na podobnym poziomie, jednak uwagę zwraca wykres krzywej EOTF. Na początku krzywa wyraźnie się wybrzusza, co prowadzi do mocnego rozjaśnienia najciemniejszych scen. Następnie wynik gwałtownie spada poniżej linii referencyjnej, co skutkuje zbyt ciemnym obrazem i utratą dynamiki w jaśniejszych partiach.
Podsumowując, tryb „Filmmaker” mimo swoich zalet, wymaga dopracowania – zwłaszcza w kwestii balansu bieli i poprawnego zarządzania jasnością w najciemniejszych oraz najjaśniejszych partiach obrazu. W obecnej formie może on być akceptowalny dla mniej wymagających użytkowników, ale dla widzów oczekujących precyzyjnego odwzorowania obrazu może pozostawiać sporo do życzenia.
5.9/10
Nawet w przypadku swoich niższych modeli Samsung oferuje rozbudowane narzędzia do kalibracji obrazu, co pozwala na znaczne poprawienie fabrycznych ustawień. Podjęliśmy się tego zadania, a rezultaty okazały się bardziej niż zadowalające. Balans bieli, który wcześniej charakteryzował się silnym zażółceniem zarówno w SDR, jak i HDR, został znacząco poprawiony. Choć można zauważyć drobne odchylenia od normy, ogólny efekt jest znacznie czystszy i bardziej naturalny niż przed kalibracją. Dzięki temu biele i odcienie skóry prezentują się o wiele lepiej. Udało nam się także odpowiednio wymodelować gammę w materiałach SDR, co pozwala na uzyskanie maksymalnego kontrastu, jaki jest w stanie zaoferować ten telewizor. Krzywa EOTF, odpowiedzialna za materiały HDR, również została poprawiona – obraz nie jest już rozjaśniany ani przyciemniany w sposób tak drastyczny, jak miało to miejsce przed kalibracją. Mimo tych sukcesów, materiały HDR wciąż zmagają się z wysokimi wartościami błędów deltaE. Główna przyczyna leży w ograniczonej jasności telewizora, która nie pozwala na pełne oddanie dynamiki treści HDR. Pomimo tego, po kalibracji obraz jest wyraźnie lepszy i bardziej zbliżony do zamysłu twórców treści. Dla użytkowników poszukujących możliwie najlepszej jakości w tej klasie sprzętu, kalibracja jest zdecydowanie zalecana.
7.7/10
Telewizor Samsung DU7192 zasługuje na pochwałę w zakresie płynności przejść tonalnych. W naszych testach model ten poradził sobie bardzo dobrze, oferując płynne i naturalne przejścia między odcieniami. W codziennym użytkowaniu trudno dostrzec jakiekolwiek niedoskonałości, które mogłyby wpłynąć na komfort oglądania. Jedynym wyjątkiem jest ostatnia scena w naszej procedurze testowej, gdzie zauważalna była lekka posteryzacja w czerwieniach po lewej stronie obrazu. Choć jest to drobne niedociągnięcie, dla większości użytkowników będzie ono niemal niezauważalne podczas normalnego użytkowania.
3.2/10
Funkcja wygładzania przejść tonalnych
Obraz bez overscanu na sygnale SD
Funkcja wygładzania przejść tonalnych działa w dwóch trybach – „wyłączony” i „auto”. Wyłączenie powoduje problemy z gradacją, podczas gdy tryb „auto” zapewnia płynne przejścia, ale kosztem efektu ziarna i detali, które często są rozmywane. Ze względu na te ograniczenia nie zalecamy używania tej funkcji, co potwierdzają nasze testy, przeprowadzone przy jej wyłączeniu.
Skalowanie materiałów o niższej rozdzielczości w tym modelu nie zachwyca. Detale są rozmyte, a krawędzie obiektów mogą zawierać artefakty. To ograniczenie sprawia, że telewizor lepiej sprawdzi się w przypadku treści w wyższej rozdzielczości.
4.9/10
Maksymalne odświeżanie matrycy: 60Hz
Opcja poprawy płynności filmów: Tak
Opcja redukcji smużenia: Nie
Funkcja BFI 60Hz: Tak, 120Hz (rozdwojone kontury)
Spadek jasności przy użyciu BFI: 47%
Mimo że Samsung DU7192 jest najniższym modelem w ofercie producenta, wyposażono go w system upłynniania ruchu. Choć funkcjonalność tego rozwiązania jest znacznie okrojona w porównaniu do droższych modeli, sama jego obecność wyróżnia telewizor na tle konkurencji w tej półce cenowej. Telewizor obsługuje maksymalne odświeżanie na poziomie 60 Hz, co wystarcza do komfortowego oglądania filmów i seriali, ale może być niewystarczające dla dynamicznych treści, takich jak sport. W menu upłynniania ruchu znajdziemy m.in. funkcję „Redukcja drgań”. Niestety, jej działanie pozostawia wiele do życzenia – niezależnie od ustawienia, obraz zachowuje charakterystyczne rwanie znane z materiałów nagranych w 24 klatkach na sekundę, co sprawia, że funkcja ta praktycznie nie spełnia swojej roli.
Smużenie (natywna rozdzielczość, maks odświeżanie):
Matryca w modelu Samsung DU7192 charakteryzuje się przeciętnym czasem reakcji, który nie wypada najgorzej, biorąc pod uwagę fakt, że jest to model na matrycy VA. Dzięki temu telewizor może być akceptowalnym wyborem nawet do oglądania sportu, choć nadal nie spełni oczekiwań najbardziej wymagających użytkowników. Warto również wspomnieć o obecności technologii BFI (Black Frame Insertion), która poprzez wstawianie czarnych klatek między klatki filmu ma poprawiać ostrość ruchu i zmniejszać efekt rozmycia. Niestety, implementacja tej funkcji w DU7192 nie jest w pełni udana – włączenie BFI powoduje znaczny spadek jasności obrazu oraz widoczne migotanie, które może być męczące dla oczu.
4.2/10
Samsung DU7192 został wyposażony w złącza HDMI 2.0, co jest spodziewane w tej klasie cenowej. Ograniczenie to oznacza brak wsparcia dla pełnych możliwości konsol najnowszej generacji, takich jak technologie VRR. Telewizor oferuje jedynie podstawową funkcję dla graczy – automatyczne przełączanie w tryb niskiego opóźnienia (ALLM), oraz obsługę podstawowego HDR dla gier w standardzie HGiG. HGiG pozwala na wyświetlanie treści HDR w grach zgodnie z wytycznymi producentów, jednak ograniczona jasność telewizora nie pozwala w pełni cieszyć się efektami, jakie oferuje ten standard. Niestety, zabrakło takich udogodnień jak GameBar, który jest coraz częściej spotykany nawet w tańszych modelach i znacznie ułatwia szybkie dostosowanie ustawień pod gry. Obecność tej funkcji mogłaby znacząco podnieść komfort użytkowania, szczególnie wśród osób, które często zmieniają tryby wyświetlania.
10/10
Wyniki pomiarów input lag w DU7192 stoją na wysokim poziomie, niezależnie od sygnału czy rozdzielczości. Wszyscy gracze z pewnością docenią starania producenta, dzięki którym gra działająca w 4K 60 Hz wraz z HDR będzie miała jedynie 11 ms opóźnienia, co jest praktycznie niezauważalne nawet w grach sieciowych.
SDR | HDR | Dolby Vision |
---|---|---|
1080p60: 11 ms | 2160p60: 11 ms | |
2160p60: 11 ms |
6/10
Chroma 444 (maksymalna rozdzielczość i odświeżanie): Tak
Czytelność czcionek: Bardzo dobra
Czytelność ciemnego tekstu i kształtów: Bardzo dobra
Input lag w trybie PC (4K, maksymalne odświeżanie): 11ms
Układ subpikseli matrycy: BGR
Podłączając telewizor Samsung DU7192 do komputera, możemy liczyć na niski input lag wynoszący około 11 ms, co jest praktycznie niezauważalne i zapewnia płynność na linii mysz-ekran-oko. Dodatkowo, dzięki poprawnej implementacji chroma 4:4:4, czytelność czcionek stoi na wysokim poziomie, co czyni ten model dobrym wyborem do pracy z tekstem. Telewizor wykorzystuje układ subpikseli BGR, który w praktyce nie wpływa negatywnie na jego działanie jako monitora. Choć systemy operacyjne nie są zoptymalizowane pod ten format subpikseli, co może prowadzić do delikatnie mniej wyraźnych konturów, jest to wada praktycznie niezauważalna i dostrzegalna tylko przez nielicznych. Jeśli chodzi o granie na PC, brak wsparcia dla G-Sync czy FreeSync oraz ograniczenie częstotliwości odświeżania do 60 Hz może zawieść graczy preferujących dynamiczne tytuły wymagające szybkiej reakcji. Z tego powodu, jako monitor gamingowy, DU7192 wypada przeciętnie.
3.8/10
spadek jasności pod kątem 45 stopni: 66%
Kąty widzenia w telewizorze Samsung DU7192 są przeciętne, co wynika z zastosowania matrycy VA. W porównaniu do testowanego wcześniej modelu z panelem IPS, jakość obrazu przy oglądaniu pod kątem jest wyraźnie gorsza. Choć matryca VA zapewnia lepszy kontrast, skutkiem ubocznym są ograniczone kąty widzenia, przez co kolory tracą na intensywności, a czerń staje się wyraźnie rozjaśniona, gdy patrzymy na ekran z boku. Dlatego model ten najlepiej sprawdzi się w ustawieniach, gdzie oglądający mogą siedzieć bezpośrednio naprzeciwko telewizora.
3.2/10
Powłoka matrycy: Satynowy
Tłumienie odbić: Średnie
Czerń w trakcie dnia: Średnia
Matryca telewizora Samsung DU7192 wykończona w satynę zapewnia jedynie średnie tłumienie odbić świetlnych. Niestety, w praktyce nie radzi sobie zbyt dobrze z neutralizowaniem refleksów, zwłaszcza przy bezpośrednim padaniu światła na ekran. Dodatkowo, maksymalna jasność matrycy w materiałach SDR wynosząca jedynie 227 nitów nie pomaga w poprawie widoczności w dobrze oświetlonych pomieszczeniach. W związku z tym, telewizor lepiej sprawdzi się w warunkach zaciemnionych, gdyż w ciągu dnia jego wydajność jest znacznie ograniczona.
Jasność matrycy
Średnia jasność SDR
Samsung DU7192 (VA): 227 cd/m2
7.2/10
System operacyjny: Tizen
Odbiór telewizji: DVB-T, DVB-T2, DVB-S, DVB-S2, DVB-C
Samsung DU7192 korzysta z systemu Tizen, który od lat stanowi fundament oprogramowania w telewizorach tego producenta. Jedną z największych zalet tego systemu jest jego płynne działanie – w naszych testach nie zauważyliśmy zacięć czy innych problemów z responsywnością. Interfejs jest przejrzysty, a poruszanie się po menu intuicyjne, szczególnie z pomocą dołączonego pilota Bluetooth, który pozwala na szybkie i wygodne sterowanie.
Sklep z aplikacjami oferuje szeroki wybór pozycji, jednak ograniczenia wynikające z zamkniętej natury systemu mogą rozczarować bardziej zaawansowanych użytkowników. Na przykład nie ma możliwości instalacji aplikacji spoza oficjalnego sklepu, co może być odczuwalne przy braku wsparcia dla niektórych usług, takich jak Canal+.
System Tizen wyróżnia się jednak świetną integracją z urządzeniami zewnętrznymi, takimi jak dekodery czy soundbary. Proces ich podłączania jest szybki i bezproblemowy. Dodatkowym atutem jest obsługa AirPlay, co szczególnie ucieszy użytkowników sprzętu Apple, umożliwiając łatwe przesyłanie obrazu na ekran telewizora.
9.1/10
Maksymalna rozdzielczość zdjęcia: | Obsługiwane formaty zdjęć: |
---|---|
4 Mpix | JPEG |
6 Mpix | HEIC |
8 Mpix | PNG |
10 Mpix | GIF |
12 Mpix | WebP |
16 Mpix | TIFF |
20 Mpix | BMP |
24 Mpix | SVG |
28 Mpix | |
32 Mpix |
Wbudowany odtwarzacz multimediów w telewizorze Samsung DU7192 to zdecydowany atut tego modelu. W naszych testach urządzenie bez problemu poradziło sobie z niemal wszystkimi plikami wideo i audio, z wyjątkiem formatów Dolby Vision oraz mniej popularnych kodeków – co w tej klasie cenowej jest zrozumiałe. Na uwagę zasługuje także obsługa polskich znaków w napisach oraz możliwość zmiany koloru czcionek, co poprawia komfort oglądania filmów z zewnętrznymi napisami. Niestety, w przypadku zdjęć odtwarzacz radzi sobie gorzej, obsługując jedynie popularny format JPEG.
8.6/10
5.4/10
5.4/10
Subiektywna jakość dźwięku
83dB
Maksymalna głośność
Dolby Digital Plus 7.1
Dolby True HD 7.1
Dolby Atmos w Dolby Digital Plus (JOC)
Dolby Atmos w Dolby True HD
DTS:X w DTS-HD MA
DTS-HD Master Audio
Wbudowane przetworniki oferują podstawową jakość, która przy wyższych poziomach głośności może prowadzić do przesterów. Z tego powodu zalecamy korzystanie z połowy skali głośności, by uniknąć zniekształceń.
Na plus należy jednak zaliczyć wsparcie dla szerokiej gamy kodeków audio, w tym DTS-HD Master Audio oraz Dolby Digital Plus. Te standardy umożliwiają przesyłanie wysokiej jakości dźwięku przestrzennego do urządzeń zewnętrznych, takich jak soundbary czy systemy kina domowego. Dzięki temu, mimo ograniczeń wbudowanego systemu dźwiękowego, użytkownicy mogą cieszyć się znacznie lepszymi wrażeniami audio przy użyciu dodatkowego sprzętu.